Hoszpotzky Alajos, őrmezői
vízépítő mérnök
Született: 1851. március 27. Budapest
Meghalt: 1917. április 11. Budapest
Család
Sz: Hoszpotzky Károly, Szvoboda Magdolna. Testvére: Hoszpotzky Károly és Mály Ferencné Hoszpotzky Mária. F: 1885-től tótváradjai Kornis Irén Flóra (1862–1926). Fia: Hoszpotzky Ernő; leánya: Gecső Lajosné Hoszpotzky Irén és Hoszpotzky Mária Magdolna.
Iskola
A József Műegyetemen mérnöki okl. szerzett (1879).
Életút
Az Ipolysági Államépítészeti Hivatal gyakornoka (1879-től), a Budapesti Kir. Folyammérnöki Hivatal mérnöke és a Közmunka- és Közlekedésügyi Minisztérium Vízrajzi Osztályának főnökhelyettese, minisztériumi főmérnöke (1879–1888), az Al-dunai Vaskapu-szabályozás orsovai Művezetőségének főmérnöke és helyettes vezetője (1888–1908). A Kereskedelemügyi Minisztérium II. Szakosztály Tenger- és Folyamhajózási Ügyosztályának vezetője, majd minisztériumi osztályfőnöke, utóbb a Kereskedelemügyi Minisztérium Kikötő- és Csatornatervező Irodájának vezetője (1908–1917), egyúttal a Magyar Kir. Folyam- és Tengerhajózási Rt. minisztériumi biztosa is. Kir. műszaki tanácsos (1893–1896), kir. miniszteri osztálytanácsos (1896–1905), miniszteri tanácsos (1905–1917).
Kutatómérnökként elsősorban vízsebességméréssel, hajóvontatási kísérletekkel, a hajóellenállás számításával, új csatornák tervezési kérdéseivel és gazdasági hatásaival foglalkozott. Alapvető tevékenységet fejtett ki a magyar belvízi közlekedés és a tengerhajózás terén; fontos szerepet játszott a Duna–Tisza-csatorna, a Duna–Száva-csatorna és a budapesti kereskedelmi kikötő tervezésében. Az Al-Duna-szabályozás egyik irányítójaként jelentős eredményeket ért el a rómaiak dunai vízi építkezéseinek feltárása terén.
Elismertség
A Magyar Közgazdasági Társaság elnöke (1914–1917). A Közmunka Tanács tagja, székesfővárosi bizottsági tag.
Elismerés
A Lipót-rend lovagkeresztje (1908). Az MTA Wahrmann-díja (1912).
Főbb művei
F. m.: Vízműtani tapasztalatok és az eltávolított sziklák számbavétele az Al-Dunán. (Magyar Mérnök- és Építész Egylet Közlönye, 1897)
Die Wirkung des Eisernen Thor-Regulirungs-Arbeiten vom Standpunkte die Schiffahrt. (Berlin, 1899)
A Vaskapu-csatornában végrehajtott hajóvontatási kísérletekről. 3 táblával. (Magyar Mérnök- és Építész Egylet Közlönye, 1899; és külön: Bp., 1900)
Az Al-Duna szabályozása. (Magyar Mérnök- és Építész Egylet Közlönye, 1900)
A Vaskapuszabályozási munkák ismertetése. (Bp., 1900; magyar–angol kiad.: 1908; magyar–német kiad.: 1916)
Vízsebességmérések az Al-Dunán. (Magyar Mérnök- és Építész Egylet Közlönye, 1901)
Római nyomok az Al-Dunán. (Magyar Mérnök- és Építész Egylet Közlönye, 1903)
A Duna és a Tisza között létesítendő hajózó csatornák hálózatának ismertetése és indoklása. 14 táblával és 11 térképpel. (Bp., 1903)
A Duna és Tisza folyamok között létesítendő hajózó csatorna tervezéséhez végrehajtott helyszíni fölvételek alkalmával elhelyezett magasságjegyek kimutatása. (Bp., 1904)
A tervezett Duna–Tisza-csatorna. (Bp., 1908)
A budapesti kereskedelmi kikötő kérdése. (Városi Szemle, 1915).
Irodalom
Irod.: Halálhír. (Budapesti Hírlap, 1917. ápr. 13.)
H. A. (Magyar Mérnök- és Építész Egylet Közlönye, 1917)
H. A. (Vízügyi és Hajózási Közlöny, 1917)
Magyar műszaki alkotók. (Bp., 1964). *MÉL I. téves születési év: 1857! A József Műegyetem anyakönyvei szerint 1851-ben született!
Szerző: Kozák Péter
Műfaj: Pályakép
Megjelenés: nevpont.hu, 2013