Bátor Béla
mérnök
Született: 1921. június 1. Budapest
Meghalt: 1990. január 15. Budapest
Család
Sz: Bátor Béla (†1926) kereskedősegéd, banktisztviselő, Hemrik Margit. Felesége: 1948-tól Farkas Irén. Nevelt fia: Szalay Péter.
Iskola
14 éves koráig a Mayer Ferenc Árvaházban nevelkedett. A bp.-i Mátyás Gimnáziumban és a Budapesti Felsőipariskolában tanult, az Állami Műszaki Főiskolán gépészmérnöki okl. szerzett (1950), a műsz. tudományok kandidátusa (1966).
Életút
A Péti Nitrogénművek péti gyártelepének munkása (1936–1938), a Magyar Optikai Művek (MOM) technikusa (1942–1945), a Duna- hidak Építésvezetőségének műhelyfőnöke, a Margit-híd roncskiemelésének vezetője (1945–1946). A Péti Nitrogénművek tervezőmérnöke és a vállalat újjáépítésének egyik irányítója (1946–1949), a Hőtechnikai Tervező Iroda (Hőterv) Tervezési Osztályának vezetője (1949–1953), a Hőtechnikai Kutató Intézet igazgatóhelyettese (1953–1963), az Energiagazdálkodási Intézet igazgatóhelyettese (1963–1969), az Állami Energiafelügyelet egyik megszervezője és igazgatóhelyettese (1969–1981). A BME Gépészmérnöki Karán a Gázgenerátorok és ipari tüzelések c. tantárgy mb. előadója (1955-től). A miskolci Nehézipari Műszaki Egyetem (NME) c. egy. tanára. Az MTA–TMB önálló aspiránsa (1959–1963).
Erőművek, kazántelepek tervezésével, az égés és a gázosítás elméletével fogl. Az első export erőmű, a marosújvári szódagyár erőművének tervezője (1952), ill. összesen hét ellennyomásos erőmű tervezésében és kb. 60 kazántelep tervezésében és rekonstrukciójában vett részt; majd a Nehézipari Minisztérium (NIM) megbízásából újjászervezte a kazánbiztosi szolgálatot (1957). Az energiahordozók operatív eloszlásának magyarországi megindítója, az első magyarországi modern biztonsági erőművi szabvány kidolgozója. Nevéhez fűződik továbbá az első Heller–Forgó-berendezés gépi tervezése.
Elismertség
Az MTA Kalorikus Főbizottság tagja és titkára (1957–1964). Az Energiagazdálkodási Tudományos Egyesület elnökségi tagja.
Elismerés
MTESZ Díj, Segner János András-díj, Szikla Géza-díj.
Főbb művei
F. m.: A berendezések állagmegőrzésének, valamint az energiaveszteségek csökkentésének módszerei. Klopfer Jenővel, Szepesi Endrével. (Bp., 1951)
Gázgenerátorok. Egy. jegyz. (Bp., 1955)
Szénelőkészítés szárítással. (Energia és Atomtechnika, 1957)
Magyar kőszenek technológiai jellemzői. I–II. Szerk. (Bp., 1963)
Gyengeminőségű hazai szenek elgázosításának vizsgálata. Kand. értek. is. (Bp., 1965)
Über reaktionskinetische Untersuchungen von ungarischen Kohlen. Weltner Margittal. (Acta Chimica, 1965)
A szenek salaktulajdonságainak kihatása az elgázosításra. (Ipari Energiagazdálkodás, 1965)
Olajtüzelésű ipari kazánok. Benedek Lászlóval, Csorba Tamással. (Bp., 1965)
Nyomástartó rendszerek biztonságtechnikája. (Bp., 1978)
Égés- és robbanáselmélet. Egy. tankönyv. (Bp., 1980; 2. kiad. 1984).
Megjegyzések
MÉL I., UMÉL I., lexikonok téves születési adat: jún. 1.!
Szerző: Kozák Péter
Műfaj: Pályakép
Megjelenés: nevpont.hu, 2013