Rázsó Imre, ifj.
gépészmérnök
Született: 1904. október 14. Kassa, Abaúj-Torna vármegye
Meghalt: 1964. október 31. Budapest
Iskola
Az MTA tagja (l.: 1949. okt. 31.).
Életút
Apja Rázsó Imre, id. (1873-1922) mezőgazdász, növénynemesítő. - A József Műegyetemen gépészmérnöki okl. (1927), a magyaróvári Gazdasági Akad.-n gazda okl. szerzett (1931), az MTA tagja (l.: 1949. okt. 31.). - Az Első M. Gazdasági Gépgyár (EMAG) Tervezőirodájának beosztott mérnöke (1927-1929), a magyaróvári Gazdasági Akad. gyakornoka és uo. a Mg.-i Gépkísérleti Állomás asszisztense (1929-1938); közben az USA-ban Jeremiah Smith-ösztöndíjjal a mg.-i gépgyártást, termelést és munkaszervezést tanulmányozta (1937-1938). A Hofherr-Schrantz-gyár traktorszerelője és a traktorpróbamuhely tervező mérnöke (1939-1941), a gyár cégvezető főmérnöke, a szervizoszt. vezetője és a traktorpróbaműhely felügyelője (1941-1945). A Földművelésügyi Min.-ban az általa megszervezett Gépesítési Ügyoszt. vezetője, egyúttal az Újjáépítési Min. gépészeti szaktanácsadója (1945-1946). A Kertészeti és Szőlészeti Főisk. Műsz. Tanszék tanszékvezető r. tanára (1945-1946), a M. Agrártud. Egyetem Kert- és Szőlőgazdaságtud. Kar Mg.-i Géptani Tanszék ny. r. tanára (1946-1950) és a kar dékánja (1946- 1947), a BME Gépészmérnöki Kar Mg.-i Géptani Tanszék tanszékvezető ny. r., ill. egy. tanára (1950-1964); közben a Gépészmérnöki Kar dékánh.-e (1950), dékánja (1950-1952), a Gépgyártómérnöki Kar dékánja (1953-1954), egyúttal az Agrártud. Egyetem Mg.-i Gépesítési és Villamosítási Tanszék tanszékvezető egy. tanára is (1956-1957). A Mg.-i Gépkísérleti Int. alapító ig.-ja (1949-1956). A zsámbéki mg.-i akad. Mg.-i Gépészeti Tanszék vezetője (1949-1950).Traktorok stabilitási problémáival, traktorkapaszkodók dinamikai és kinetikai vizsgálatával, vontatási hatásfokuk javításával, mg.-i kéziszerszámok műsz. élettani vizsgálatával fogl. A Hofherr-gyárban vezető szerepet játszott, a nemzetközileg is jelentős izzófejes traktormotor kifejlesztésében, és a gyár e célra készített gépeivel a mo.-i talajerózió elleni védekezés irányítója. A II. vh. után elsősorban az ő nevéhez fűződik a mo.-i mg. első gépesítési tervének kidolgozása.
Főbb művei
F. m.: Vademecum. Gazdálkodás dióhéjban. Magyaróvár,1938; Talajpusztulás és talajvédelem Erdélyben. Budapest,1944; Az aratás gépesítése. - A korszerű traktoreke kialakulása. Természet és Technika 1951; Szántóföldön lefolyó gördülési jelenségek és mezõgazdasági vonatkozásaik. MTA Műszaki Tudományok Osztálya Közleményei h.n.,1952; Talajművelõgépek. Budapest,1952; Mezõgazdasági géptan. Budapest,1952; Mezõgazdasági gép- és eszköztan. Budapest,1953; A mezõgazdasági gépesítés idõszerű kérdései. MTA Agrátudományok Osztálya Közleményei 1954; A féllánctalpas traktor. Budapest,1955; Mezõgazdaság számokban. Budapest,1955; Mezõgazdasági gépek elmélete. Budapest,1958; A gépesítés szerepe a szántóföldi növénytermesztésben. Magyar Tudomány 1958; Szántóföldi gépesítés. Budapest,1959; A gépesítés befolyása a talajművelésre, különös tekintettel a mélyszántásra. MTA Agrártudományok Osztálya Közleményei 1960; A vegyipar szerepe a növénytermesztésben. Veszprémi Vegyipari Egyetem Közleményei1960.
Irodalom
Irod.: Kégl János:R. I. Felsõoktatási Szemle 1964; R. I. Gépgyártástechnológia 1964; Vörös Imre:R. I. Magyar Tudomány 1965; Sitkei György:Imre Rázsó. Acta Technika h.n.,1965;
Szerző: Kozák Péter
Műfaj: Pályakép
Megjelenés: nevpont.hu, 2013