György István
építőmérnök
Született: 1909. február 3. Budapest
Meghalt: 1974. augusztus 25. Budapest
Temetés: 1974. szeptember 2. Budapest
Temetési hely: Farkasrét
Iskola
A bp.-i József Műegyetemen mérnöki okl. szerzett (1933).
Életút
A Budapesti Helyi Érdekű Vasút (BHÉV), majd a villamos vasút (BSZKRT) osztálymérnöke, építésvezetője és statikusa (1933–1948: megszakítással). Az Állami Mélyépítési Tervező Iroda (ÁMTI) Gyorsvasúttervező Irodájának vezetője (1948–1951), a Földalatti Vasúttervező Vállalat (FÖVATERV), majd az Út-, Vasúttervező Vállalat (UVATERV) Metró Irodájának vezetője (1951–1958). A Vízügyi Tervező Vállalat (VIZITERV) igazgatója (1958–1974).
Közlekedési, mélyépítési és vízépítési létesítmények tervezésével, kivitelezésével foglalkozott. Jelentős szerepet játszott a budapesti metró építésének műszaki előkészítésében. Nevéhez fűződik – többek között – a budapesti HÉV Római fürdői állomása, a Moszkva téri (ma: Széll Kálmán tér) felüljáró, valamint a II. vh. utáni újjáépítés keretében a Gubacsi vasúti híd, a Kiskörei vízlépcső, a Borsodi Regionális Vízellátási Rendszer műszaki terveinek kidolgozása. A magyar vízügyi tervezés és építés területén is értékes tevékenységet fejtett ki. Meghatározó szerepet vállalt az ENSZ Mezőgazdasági és Élelmezési Világszervezete (= FAO) megbízásából a fejlődő országok számára készült vízügyi tervek megvalósításában és a fejlődő országokkal való műszaki-tudományos együttműködés elősegítésében is. Alapvető összefoglaló könyvet szerkesztett a vízügyi létesítményekre vonatkozó tervezési, építési, üzemi ismeretekről.
Emlékezet
Budapesten (Szemlőhegy, II. kerület Pusztaszeri út 23/a) élt és tevékenykedett, a Farkasréti Temetőben nyugszik.
Elismertség
A Közlekedéstudományi Egyesület alapító vezetőségi és választmányi tagja (1949-től).
Elismerés
Jáky József-emlékérem, METESZ Nagydíj (1974).
Szerkesztés
A Magyar Közlekedés, Mély- és Vízépítés (1949–1951), a Közlekedéstudományi Szemle és a Mélyépítéstudományi Szemle felelős szerkesztője (1951–1974).
Főbb művei
F. m.: A Minisztertanács határozata a földalatti gyorsvasút építéséről. (Magyar Közlekedés, Mély- és Vízépítés, 1950)
A budapesti földalatti vasút. (Természet és Technika, 1950)
Utazás a föld alatt. A moszkvai metró. – A budapesti földalatti gyorsvasút. Rákos Ferenccel. (Bp., 1951)
Válogatott fejezetek a földalatti vasútépítés – bányászati mélyépítés – köréből. I–II. köt. Többekkel. (Bp., 1952–1953)
A vízügyi tervezés időszerű kérdései. (Hidrológiai Közlöny, 1966)
20 éves az állami tervezés. (Mélyépítéstudományi Szemle, 1969)
Planning Regional Water Works in Hungary. (Hungarian Heavy Industries, 1970)
A vízügyi tervezés szerepe a fejlődő országokban. (Létesítmények építése, üzembe helyezése és üzemeltetése a fejlődő országokban. Szerk. Jakab György, Kovács György és Nedelykov Mihály. Bp., 1971)
A Kiskörei Vízlépcső és öntözőrendszer tervezési munkái. (Hidrológiai Közlöny, 1972)
A műszaki tervezés helye és szerepe a vízgazdálkodásban. (Hidrológiai Közlöny, 1974)
Vízügyi létesítmények kézikönyve. Tervezés, építés, üzem. Szerk. Többekkel. (Bp., 1974).
Irodalom
Irod.: Halálhír. (Népszabadság, 1974. aug. 30.)
Gy. I. (Közlekedéstudományi Szemle, 1974)
Gy. I. (Mélyépítéstudományi Szemle, 1974)
Gy. I. (Vízgazdálkodás, 1974).
Megjegyzések
Gulyás: művei összekeverve György István (1901–1955) mélyépítő-ipari gépészmérnök műveivel!
Szerző: Kozák Péter
Műfaj: Pályakép
Megjelenés: nevpont.hu, 2013