Benedek György
gépészmérnök, repülőmodellező, sportvezető
Született: 1921. július 18. Budapest
Meghalt: 2004. április 19. Budapest
Család
Sz: Benedek György tisztviselő, Benedek Ida.
Iskola
A bp.-i Mátyás Király Gimnáziumban éretts. (1939), a bp.-i József Nádor Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen (JNMGE) gépészmérnöki okl. szerzett (1943), a drezdai List Közlekedési Főiskolán doktorált (1975).
Életút
A Danuvia Fegyver- és Lőszergyár (1944–1945), a Hárosi Faipari Üzem gépészmérnöke (1945–1948), politikai okokból letartóztatták (1950). A Székesfehérvári Könnyűipari Szerszámgépgyár tervezőmérnöke (1950–1954), a Budapesti Járműfejlesztő Intézet fejlesztőmérnöke (1954–1957), a Hajtómű-, Felvonó- és Festőberendezések Gyára tervezőmérnöke, osztályvezetője (1960–1981).
Világbajnok (1958: szabadonrepülő gumimotoros modellek csapat). Magyar bajnok (vitorlázórepülő-modellek versenyágban 1938; lejtőmenti kategória, 1942; lejtőmenti kategória, magasstartos kategória, 1943; magasstartos kategória; gumimotoros repülőmodellek versenyágban, 1940; FAI kategória, V modell kategória, 1941: földi indítású időtartammodell kategória, 1943, 1944; FAI kategória, 1947; FAI kategória földi, kézi és vízi indítással, 1954, 1956; átlag kategória; zárttéri versenyágban, 1942; mikrofilmes, papírbevonatú kategória, 1948, 1949, 1955; mikrofilmes kategória, 1950, 1958; forgószárnyas kategória; szabadon repülő mechanikus modellek versenyágban 1944; körrepülő modellek gyorsasági versenyágban 1955–1961; szabadonrepülő gumimotoros modellek versenyágban 1959, 1961; rádió-távirányítású vitorlázórepülő-modellek versenyágban 1960; túra versenyágban 1961). A repülőmodellezés valamennyi versenyágában válogatott és a nemzetközi élmezőny tagja (1940-től).
1937-től versenyzett, pályafutását a Cavalloni Ferenc által alapított gimnáziumi aeroklubban kezdte, 1938-ban indult először országos versenyen (Budaörsön), 1939-től közel ötven magyar bajnokságot nyert és számos nemzeti rekordot állított fel a különböző kategóriákban. Legjelentősebb rekordja, a BV–1 vitorlázó modelljével elért nemzetközi magassági rekordja (1948: 2364 méter) még ma is fennáll. Szintén 1948-ban, zárttéri modellel elsőként haladta túl a tíz percet, 1950-ben hőlégsugaras modelljével 180 kilométer/órás sebességi nemzetközi rekordot ért el. Székesfehérvárott Horváth József mérnök-modellezővel 10 db amerikai Dyna-jet hőlégsugármotort készített, az egyik ilyen motorral sikerült túlszárnyalnia a 220 kilométer/órás sebességet (1952. aug.-ban; a továbbfejlesztett motorral elérte a 248 kilométer/órás sebességet, 1955-ben, majd a 257 kilométer/órát, 1957-ben, ill. a 281 kilométer/órát 1958-ban!). Az első aranyjelvényes (1942), az első aranykoszorús repülőmodellező (1947).
Emlékezet
Sportvezetőként Harsányi Györggyel a magyarországi zárttéri modellezősport elindítója (1940), a II. vh. után a magyar modellezősport egyik újjászervezője (1945), az első országos verseny szervezője (1946). Az Országos Magyar Repülő Egyesület (OMRE) alapító tagja, a modellezési osztály vezetője (1948–1950), kezdeményezője és kikísérletezője az ún. körrepülő modellek bevezetésének (1949). a Budapesti Dózsa, ill. az Újpesti Dózsa modellező-szakosztályának vezetője (1953–1962), a Modellkísérleti Intézet alapító vezetője (1957–1960).
Elismertség
Emlékére a Magyar Modellező Szövetség évente Benedek György-emlékversenyt rendez (2005-től).
Elismerés
Népi Repülésért I. fokozat (1948), Model of the Year Award (Free Flight Society, USA; 1981).
Szerkesztés
A Magyar Repülés munkatársa, a repülőmodellező rovat szerkesztője (1950-től) és az Ifjú Sólyom munkatársa (1952-től).
Irodalom
Irod.: Ki kicsoda a magyar sportéletben? I–III. köt. (Bp., 1994–1995)
Önéletrajz. (Cavalloni Híradó, 2004)
Szerző: Kozák Péter
Műfaj: Pályakép
Megjelenés: nevpont.hu, 2013