Biacs Nándor
gépészmérnök
Született: 1909. március 31. Szeged
Meghalt: 1974. január 4. Budapest
Család
Sz: Biacs Nándor (†1925) mérnök, Kövi Anna (†1940). F: Szira Ágnes. Fia: Biacs Péter (1940–) vegyészmérnök, ill. Biacs Tamás; leánya: Biacs Krisztina. Tíz éves koráig családjával Ózdon élt.
Iskola
Budapesten éretts. (1927), a József Nádor Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen gépészmérnöki okl. szerzett (1931), a műsz. tudományok kandidátusa (1970).
Életút
A József Nádor Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gépészmérnöki Osztály Villamosművek Tanszék alapító tagja, kisegítő tanársegéde (1932–1934), egy. adjunktusa (1938–1939); közben Engel Károly Elektromos Gyárának osztályvezető mérnöke (1934– 1938). A Ganz Villamossági Gyár, ill. a Klement Gottwald Gyár tervező mérnöke, majd a Könnyűvontatási Osztály vezetője (1939– 1950); közben a Szovjetunióban hadifogságban volt, mint polgári személy (1945–1947). A Földalatti Vasút Beruházási Vállalat irányító mérnöke (1950–1953), a MÁV Vasúttervező Vállalat Gépészeti Szakosztályának vezetője (1953–1958), a Közlekedési és Postaügyi Minisztérium (KPM) Villamosítási és Dízelesítési Osztályának vezetője (1959–1969). A szolnoki Közlekedési Műszaki Egyetem, ill. az ÉKME Közlekedésmérnöki Kar Elektronikai, ill. Közlekedésvillamossági Tanszék tanszékvezető egy. docense (1952–1965). Az MTA–TMB önálló aspiránsa (1961–1964).
Tudományos pályafutásának kezdetén kis transzformátorok egyszerűsített méretezéseinek új módját dolgozta ki, majd Bieka-híd nevű találmányával kábelek és vezetékek hibahelyeinek pontosabb bemérését oldotta meg. Később, az 1950-es évektől a vasúti villamosítás egyik legjelentősebb magyarországi szakértőjeként elsősorban vasúti járművek és dízelmozdonyok tervezésével fogl. ő tervezte a földalatti próbakocsikat és a kísérleti mozgólépcsőket. A nagyteljesítményű korszerű villamos mozdonygyártás magyarországi elindítója. A bp.-i műszaki egyetemen a villamos- és dízel-szakmérnökképzés megszervezője.
Elismertség
Az MTA Közlekedési Főbizottsága tagja. Az Országos Műszaki Fejlesztési Bizottság (OMFB) erősáramú gépipari koordinátora (1965-től).
Főbb művei
F. m.: Kis transzformátor készítése. (Technikai zsebkönyvtár. Bp., 1938)
Villamos szögközlés és távkormányzás. (Magyar Katonai Szemle, 1939)
A grammofon kezelése és javítása. (Bp., 1939)
Kis transzformátorok egyszerűsített méretezése. (Technika, 1939)
Villamos hibahely mérés. (Bp., 1943)
Magyar trolibusztípus kialakításának szempontjai. (Magyar Technika, 1949)
A budapesti földalatti vasút új motorkocsijai. (Magyar Technika, 1953)
Villamos vontatás. (Gyakorlati elektrotechnika. Szerk. Jesch László. Bp., 1958)
Járművek elektronikus azonosítása. (ÉKME Tudományos Közleményei, 1959)
Elektrotechnika mérnökhallgatók számára. Egy. jegyz. (Bp., 1960)
Elhárultak a vasútvillamosítás nagy akadályai. (Vasút, 1960)
Félvezető egyenirányítók tökéletesítésének hatása a vasútvillamosítási rendszerek fejlődésére. (ÉKME Tudományos Közleményei, 1960)
Vízgazdálkodási létesítmények villamos üzeme. (Bp., 1962)
Általános és gyakorlati elektrotechnika. 1–2. Egy. jegyz. (Bp., 1964)
Nagy vasúti villamosvontatási rendszerek. (Bp., 1965)
Vasúti járművek villamos erőátvitele. (Bp., 1965)
Egységes távvezérlésű rendszer kidolgozásának alapjai a MÁV villamos- és diesel-járművei számára. Kand. értek. (Bp., 1969).
Irodalom
Irod.: Kurutz Károly: Száz éve született B. N. professzor. (Elektrotechnika, 2009).
Szerző: Kozák Péter
Műfaj: Pályakép
Megjelenés: nevpont.hu, 2013