Böröcz István
gépészmérnök
Született: 1913. szeptember 20. Kassa
Meghalt: 1978. február 18. Budapest
Iskola
A József Nádor Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen gépészmérnöki okl. szerzett (1948).
Életút
A Közlekedési Tervező Vállalat, ill. a Vasúttervező Iroda (Vasútterv) gépészeti osztályvezetője (1948–1952), a MÁV vasúti főmérnöke (1952– 1958), a Szövetkezeti Tervező Vállalat, majd a Vegyipari Tervező Vállalat (Vegyterv) gépészeti osztályvezetője (1958–1963). Az Agrártudományi Egyetem, ill. az ATE Mezőgazdasági Épületgépészeti Tanszék tud. főmunkatársa (1963–1978).
Mezőgazdasági épületgépészettel, elsősorban állattartási épületek tervezésével, klimatizálásával, mezőgazdasági és biológiai szennyvizek tisztításának kérdéseivel foglalkozott, a magyarországi bioklímakutatások egyik úttörője. Épületgépész-mérnökként közreműködött a bp.-i V. kerületi Erzsébet téri autóbusz-pályaudvar, a székesfehérvári vasútállomás és az Úttörővasút tervezésében, higiéniai épületgépészeti problémáinak megoldásában.
Főbb művei
F. m.: Feszített szerkezetek előregyártása. (Feszített betonszerkezetek. I. Elmélet és kivitel. Bp., 1952)
Az istállóépület szerkezeteinek hatása az optimális bioklímára. (Magyar Építőipar, 1962)
Istállók klímaszabályozása. (ATE Mezőgazdasági Gépészmérnöki Kar Közleményei, 1964)
Mezőgazdasági épületgépészet. Egy. tankönyv. (Bp., 1966; új kiad. 1976)
Baromfiistállók épületgépészeti és klimatizáló berendezései. (Bp., 1966)
Klímatényezők automatizálása. – Mezőgazdasági folyamatok automatizálása. (Bp., 1967)
Épületgépészeti és klimatizáló berendezések kialakítása. Hizlalda, fiaztató, kocaszállás. (Gödöllő, 1969).
Szerző: Kozák Péter
Műfaj: Pályakép
Megjelenés: nevpont.hu, 2013