Botka Imre
gépészmérnök
Született: 1906. október 1. Bácsföldvár, Bács-Bodrog vármegye
Meghalt: 1974. július 1. Budapest
Család
Sz: Bálizs Jusztina.
Iskola
Óbecsén géplakatos szakmunkásképzettséget szerzett (1922), Szegeden felsőipari iskolát végzett (1926) és éretts. (1927), a József Műgyetemen gépészmérnöki okl. szerzett (1932), a műszaki tudományok kandidátusa (posztumusz, 1975).
Életút
Az újvidéki Kovács és Társa cég géplakatossegédje (1922–1923), a József Nádor Műgyetem Villamosgépek Tanszék tanársegéde (1932–1933), a Somoskői Bazaltbánya bp.-i útépítési osztályának útépítő mérnöke (1933–1934). A Ganz Vagon– és Gépgyár szerkesztőmérnöke (1934–1940), vezető tervező- és kutatómérnöke (1934–1954) a Géptervezési és Szerkesztési Főosztály vezetője (1954–1958), betegsége miatt nyugdíjas fogaskerék-hajtómű szakértője (1958–1971).
Fogaskerekek geometriai méretezésével fogl. Új, geometriai méretezési eljárást dolgozott ki és honosított meg, amellyel a járművek biztonsága nagymértékben növekedett (Ganz–Botka-fogazási rendszer). Az egységes magyar homlokkerék-fogazási rendszer egyik kialakítója.
Elismertség
Az MTA Fogaskerék Szakbizottsága (1951–1956), Gépszerkezettani Bizottsága titkára (1956–1957).
Elismerés
Sztahanovista okl. (1950), a vasipar kiváló mérnöke (1951).
Főbb művei
F. m.: Interference of General Involute Gearing. (Acta Technica, 1951)
Az általános evolvensfogazás interferenciája. (MTA Műszaki Tudományok Osztálya Közleményei, 1952)
Egységes magyar homlokkerék fogazási rendszer. (Bp., 1953)
Profilkiválasztási táblázat és használati utasítás. (Bp., 1954; 3. jav. kiad. 1964)
Fogaskerék-méretezés kiegyenlített kontakthőmérsékletre. (Gép, 1964)
Változó terhelésű lenyesett profilú hengereskerékpárok számítása. Erney Györggyel. (Műszaki Tudomány, 1970)
Fogaskerékpárok méretezése. 1–2. Erney Györggyel. (Bp., 1973–1974)
szabadalmai: Eljárás szerszámfogaskerekek előállítására (1952)
Eljárás homlokfogaskerekek gyártására (1954).
Szerző: Kozák Péter
Műfaj: Pályakép
Megjelenés: nevpont.hu, 2013