Széchy Károly
mérnök
Született: 1903. december 27. Budapest
Meghalt: 1972. május 22. Budapest
Iskola
Az MTA tagja (l.: 1951. dec. 15.; r.: 1970. febr. 4.).
Életút
A József Műegyetemen mérnöki okl. (1926), a Pázmány Péter Tudományegyetemen jogtud. doktori okl. (1933), a József Nádor Műsz. és Gazdaságtud. Egyetemen műsz. doktori okl. (1944), magántanári képesítést szerzett (1948); közben ösztöndíjjal a London University College-on tanult (1927-1928). Az MTA tagja (l.: 1951. dec. 15.; r.: 1970. febr. 4.). - A József Műegyetem Mérnöki Oszt. Vízépítéstan Tanszék tanársegéde, egyúttal a Pest-Pilis-Solt-Kiskun vm.-i Dunavíz Lecsapoló és Ármentesítő Társulat elnöke (1926-1928), Széchy Endre mérnök-vállalkozónál építésvezető mérnök (1928-1932). A Keresk. és Közlekedésügyi Min. Hídoszt. mérnöke (1932-1935), főmérnöke (1935-1940), műsz. tanácsosa (1940-1943), miniszteri osztálytanácsosa (1943-1946), szakosztályvezető főmérnöke (1945-1951); miniszteri tanácsosi (1946-1947), majd miniszteri osztályfőnöki rangban (1947-1949). A Földalatti Vasúti Beruházó Váll. vezérig.-ja (1950-1953), a Földalatti Vasútépítő Váll. ig.-ja (1953-1954), a Közlekedés- és Postaügyi Min. (KPM) Műsz. Tanácsának vezető titkára (1954-1957). A József Nádor Műsz. és Gazdaságtud. Egyetem, ill. az ÉME magántanára (1948-1952), egy. tanára (1952-1953), az ÉKME, ill. a BME Építőmérnöki Kar Alagútépítés, Földművek és Talajmechanikai Tanszék (1957-1967), a Geotechnikai Tanszék tanszékvezető egy. tanára (1967-1972). A Kairói Egyetem (1964), a Western Ontario Egyetem vendégprofesszora (1968). Mérnök-geológiai, talajmechanikai kutatásokkal fogl., elsősorban az építmény és az altalaj kapcsolatát, a sík és a mély alapok, vmint a föld alatti műtárgyak tud. kérdéseit vizsgálta. Újszerű építési módszereket, eredeti szerkezeti megoldásokat és számítási eljárásokat dolgozott ki. A II. vh. után jelentős szerepet vállalt az elpusztult mo.-i hidak (pl. a bp.-i Kossuth-híd, ill. egyéb, a Dunán és a Tiszán átívelő hidak) újjáépítésében. Emlékére a M. Mérnök Kamara Geotechnikai Tagozata Széchy Károly-emlékplakettet alapított (2000).
Főbb művei
F. m.: Közúti vasúti hidak újszerű könnyű pályaszerkezete. Egy. doktori értek. (Bp., 1943)
Fabetétes vasbetonszerkezetek alkalmazása mélyépítésben. (Bp., 1945)
Újszerű hídszerkezetek. (Bp., 1950)
Alapozás. I–II. Egy. tankönyv. (Bp., 1952; 2. átd. és bőv. kiad. 1957–1963)
Különféle talajszilárdítások alapozások részére. (Bp., 1952)
Hidak ellenfalainak újszerű szerkezeti megoldásai. Akad.-i székfoglaló is. (Elhangzott: 1952. nov. 4.; MTA Műszaki Tudományok Osztálya Közleményei, 1953)
Hídfők mögötti töltéscsatlakozások. (Bp., 1955)
Alapozási hibák. (Bp., 1958; 2. bőv. kiad. 1963; orozul: Moszkva, 1960; angolul: London, 1962; németül: Wiesbaden, 1963; spanyolul: Montevideo, 1964; franciául: Paris, 1966)
Alagútépítéstan. Egy. tankönyv. (Bp., 1961; angolul: 1966; 2. átd. és bőv. kiad. 1973; németül: Wien, 1969)
Grundbau. I–II. (Wien, 1962–1965)
Alapozási tapasztalatok. (Bp., 1965)
Föld alatti műtárgyak. Rózsa Lászlóval. (Bp., 1966)
Cölöpök teherbírása. Akad.-i székfoglaló. (Elhangzott: 1972. márc. 22.).
Szerző: Kozák Péter
Műfaj: Pályakép
Megjelenés: nevpont.hu, 2013