Névpont.hu

Keresés a következőre: Keresnivaló

    Részletes keresés

    Legfrissebb publikációk
    Daróczy Judit
    Daróczy Zoltán
    Halász Ottó
    Kállay Ferenc
    Redlich Béla

    Böszörményi Jenő

    gépészmérnök

    1881-ig Goldhammer


    Született: 1872. április 23. Érkeserű, Bihar vármegye
    Meghalt: 1957. augusztus 8. Budapest

    Család

    Sz: Goldhammer Lipót biztosítási intézeti főügynök. Fia: Böszörményi Miklós (1914–2002) orvos, tüdőgyógyász.

    Iskola

    A zürichi műszaki egyetemen gépészmérnöki okl. szerzett (1893).

    Életút

    A bp.-i Danubius Gép- és Hajógyár, majd a Ganz és Társa Gyár mérnöke (1893–1896), a Fegyver- és Gépgyár gépszerkesztő mérnöke (1896–1898), uo. a gyár dízelmotor-konstrukciós irodájának vezetője (1898–1902). A Société Anonyme Westinghouse autógyár Le Havre-i üzemének mérnöke, főmérnöke (1902–1908), a Westinghouse londoni megbízottja (1908–1909), a Westinghouse gyár aradi főmérnöke, műszaki igazgatója (1909–1911). A bp.-i Benz Magyar Automobil és Motorgyár Rt. műszaki igazgatója (1911–1915), az aradi MARTA Auto Rt. műszaki igazgatója (1915–1919). A Magyar Állami Vas- és Gépgyár tanácsadója (1924–1925), a Magyar Általános Gépgyár (MÁG) műszaki igazgatója (1925–1931).

    Az első magyarországi dízelmotor-konstrukciós iroda megszervezője, az első magyar dízelmotor tervezője (a Magyar Cukoripari Rt.-nek, 1899-ben). 1902-től elsősorban benzinmotorok tervezésével fogl., részt vett a Westinghouse-gyár népszerű francia automobiljainak tervezésében. Később a Westinghouse megbízta a gyár aradi vállalatának vezetésével, ahol gépkocsikon kívül teherautókat és autóbuszokat tervezett. Miután a Westinghouse-gyár Aradon csődbe ment, kezdeményezte, hogy a vállalatot átvegye az osztrák Daimler és a Magyar Ruggyantaárugyár (MARTA Auto Rt. néven, 1915-ben). Az 1920-as években ő indította el a Magyar Általános Gépgyárnál az abban az időben rendkívül népszerű Magomobil és Magosix (ill. Supermagosix) autótípusok sorozatgyártását; ezek voltak az első, sorozatban gyártott magyar autók.

    Emlékezet

    Rudolf Diesel csak két évvel korábban tervezte meg az első, róla elnevezett dízelmotorját. Elismerése jeléül a Böszörményi által tervezett motort Ungarische Bauart-nak (= magyar típus) nevezte, ma is így hívja azt a technikatörténet. 1901-ben, a Fegyver- és Gépgyárban folyó motorgyártás annyira megelőzte a világ többi országát, hogy az augsburgi Diesel Rt. mintaként ajánlotta azt Angliának.

    Szerkesztés

    Az Automobil (1907-től) és a Honi Iparc. lapok munkatársa (1908-tól).

    Főbb művei

    F. m.: Az automobil-mótorok – A luxus-automobilok alváza. (Magyar Mérnök- és Építész Egylet Közlönye, 1909)
    Tökéletesítések a benzin-elektromos vasúti mótoros kocsik szerkesztésén. (Magyar Mérnök- és Építész Egylet Közlönye, 1911)
    Budapest közlekedési bajai és a mótoromnibusz. (Magyar Mérnök- és Építész Egylet Közlönye, 1912)
    A budapesti autóbuszkérdésről. (Magyar Mérnök- és Építész Egylet Közlönye, 1913)
    A magyar személyautóipar feltámasztása nemzeti érdek. (Honi Ipar, 1937).

    Irodalom

    Irod.: Balogh Artur: Adalékok a Diesel-motor történetéhez, különös tekintettel a magyar mérnökök szerepére. (MTA Műszaki Tudományok Osztálya Közleményei, 1961)
    Balogh Artur: B. J. és a Diesel-motor. (MTA VI. Osztálya Közleményei, 1966)
    Balogh Artur: B. J. (Műszaki nagyjaink. 1. köt. Bp., 1967)
    Velich István–Fogarasi Gábor: Régi magyar autótípusok. (Bp., 1988).

    Szerző: Kozák Péter
    Műfaj: Pályakép
    Megjelenés: nevpont.hu, 2013

    Foglalkozások

    agrárpolitikus (25), agrokémikus (11), állatorvos (74), állattenyésztő (17), antropológus (13), atléta (22), bakteriológus (16), bányamérnök (39), belgyógyász (84), bencés szerzetes (33), bibliográfus (23), biofizikus (12), biokémikus (41), biológus (197), birkózó (10), bíró (17), bőrgyógyász (20), botanikus (62), ciszterci szerzetes (17), csillagász (17), diplomata (41), edző (91), egészségpolitikus (10), egyházi író (21), egyháztörténész (10), emlékiratíró (11), endokrinológus (10), énekes (14), entomológus (27), építész (66), építészmérnök (26), építőmérnök (34), erdőmérnök (48), esztéta (34), etnográfus (79), evangélikus lelkész (13), farmakológus (21), feltaláló (31), festő (124), festőművész (121), filmrendező (16), filológus (59), filozófus (80), fizikus (117), fiziológus (15), fogorvos (21), földbirtokos (12), földmérő mérnök (20), folklorista (36), forgatókönyvíró (10), fül-orr-gégész (26), gazdasági mérnök (110), gazdasági vezető (13), gazdaságpolitikus (39), genetikus (14), geofizikus (14), geográfus (55), geológus (71), gépészmérnök (166), grafikus (73), gyermekgyógyász (38), gyógypedagógus (14), gyógyszerész (43), hadtörténész (15), helytörténész (15), hematológus (10), hidrológus (13), honvéd ezredes (11), honvéd tábornok (72), honvédtiszt (25), ifjúsági író (12), immunológus (14), informatikus (12), iparművész (20), író (1007), irodalomtörténész (285), jezsuita szerzetes (11), jogász (334), jogtörténész (18), karnagy (12), kémikus (185), kertész (34), kertészmérnök (22), klasszika-filológus (43), kohómérnök (24), költő (189), könyvtáros (72), közgazdász (190), kritikus (61), kultúrpolitikus (22), labdarúgó (40), levéltáros (91), matematikus (100), mérnök (720), meteorológus (14), mezőgazda (131), mezőgazdasági mérnök (109), mikológus (12), mikrobiológus (26), miniszterelnök (24),


    © Névpont, 2024. | A címszavakat írta, szerkesztette: Kozák Péter | Kapcsolat: kozakpeter@nevpont.hu, nevpont@kozakpeter.hu