Balló Alfréd
gépészmérnök
                Született: 1902. szeptember 5. Újpest        
                        Meghalt: 1974. június 21. Budapest        
                        
Család
Nagyapja: Balló Mátyás (1844–1930) kémikus, az MTA tagja. Sz: Balló Alfréd tisztviselő, Stadler Irén. Felesége: Elek Margit (1910– 1986) vívó, világbajnok.
Iskola
A bp.-i Attila utcai gimnáziumban (= Petőfi Sándor Gimnázium) éretts. (1920), a József Műegyetemen gépészmérnöki okl. (1925), a közgazdaság-tudományi karon végbizonytíványt (1927), a szegedi Ferenc József Tudományegyetemen államtudományi doktori okl. szerzett (1936), a műsz. tudományok kandidátusa (1962).
Életút
	                 A Fővárosi Autóbuszüzem motorszerkesztő mérnöke (Mátyásföldön, 1925–1928), műhelyfőnöke (1928–1932), a Budapesti Székesfővárosi Közlekedési Rt. (B. Sz. K. Rt.) mérnöke, műsz. tanácsosa (1932–1949). A Közlekedésügyi, ill. Közlekedés- és Postaügyi Minisztérium (KPM) Gépjármű Főosztály Műszaki Csoportjának főelőadója (1949–1956), a Fővárosi Autóbuszüzem főmérnöke (1957-től). Az MTA–TMB rövidített aspiránsa (1953–1955). A BME-n és a Mérnöki Továbbképző Intézetben a gépjármű-technológia meghívott előadója.                                                
            Gépjárműmotorok elméleti, technikai, anyagszerkezet- és alkatrészvizsgálatával, gyártásuk, javításuk szervezési kérdéseivel, világvárosok nagyobb közlekedési üzemeinek összehasonlító vizsgálatával fogl. A magyarországi energia- és üzemanyagfogyasztás szabványosításának egyik kidolgozója. Vizsgázott motoros sportrepülő; irányításával több sportrepülőgépet építettek; 1945 után a sérült magyarországi sportrepülőgépek helyreállításának megszervezője.                    
Elismertség
Az MTA Gázgépek Bizottsága, a Városi Közlekedés Bizottság tagja. Az MTESZ Közlekedéstudományi Egyesület vezetőségi tagja.
Főbb művei
F. m.: Diesel-rendszerű autómotorokban szerzett tapasztalatok. (Bp., 1935)
 A csörlő rendszerű repülő iskola. Schneider Emillel. (Bp., 1940)
 Ipari többtermelés. Teljesítményfokozás főbb irányelvei hazai ipari üzemekben. (Bp., 1943)
 Korszerű járómű csapágyazása. (Bp, 1943)
 A korszerű trolleybusz. (Bp., 1943)
 Jármű-alkatrészek törésének vizsgálata. (Bp., 1944)
 A gumiabroncs-gazdálkodás korszerű feladatai. (Bp., 1944)
 Gépjárműtechnológia. Egy. jegyz. (Bp., 1951)
 A gépjárműgyártás és - javítás technológiája. (Bp., 1953)
 Gépjárműalkatrészek felújítása. (Bp., 1953)
 Grafikus módszerek a gépjárműmotorok tervezésének és üzemének termodinamikai számításához. (Bp., 1954)
 Gépjárműmotorok energetikai vizsgálata. Jurek Jenővel. (Bp., 1956)
 Atomenergia felhasználásának lehetősége a közlekedésben. (Bp., 1957)
 Gépjárművek üzemeltetésének újabb követelményei. (Bp., 1958; új kiad. 1960)
 Motorok üzemanyaggyártása és karbantartása. (Bp., 1958; új kiad. 1960)
 A gépjármű üzem költségcsökkentése és a gazdaságosság növelése. (Bp., 1959; új kiad. 1961)
 Autóvillamossági berendezések karbantartása. (Bp., 1960)
 A gépjárművek biztonságos karbantartása. (Bp., 1960; új kiad. 1961)
 Az autóbusztípusok gazdasági vizsgálata. (Bp., 1961)
 Gépjármű-karbantartás és -javítás gépesítése. (Bp., 1961)
 Gépjárművek tüzelőanyag-fogyasztása. 1–2. Kand. értek. is. (Bp., 1961)
 Befecskendő szivattyúk vizsgálata a gazdaságos motorüzem szempontjából. (Bp., 1962)
 Diesel- motorok meghibásodása és javítása. (Bp, 1962)
 A gépjármű futóművek javítási technológiája. (Bp., 1963)
 A gépjármű- üzemeltetés technológiája. Rózsa Lászlóval. (Bp., 1964)
 Gépjárművek karbantartása, javítása és ellenőrzése. Rózsa Lászlóval. (Bp., 1964)
 Gépjárművek elhasználódása, kopás- és élettartamnövelése. (Bp., 1965)
 A gépkocsi-karbantartás új technológiai feladatai. Lászlófalvi Zoltánnal. (Bp., 1965)
 A gépjármű-karbantartás és -javítás új technológiája. Nádasi Endrével. (Bp., 1969).
        Szerző: Kozák Péter
        Műfaj: Pályakép
        Megjelenés: nevpont.hu, 2013
        
