Balázs Györgyné Edinger Alice
pedagógus, történész
Balázs Alice
                Született: 1928. augusztus 28. Budapest        
                        Meghalt: 1999. január Budapest        
                        
Család
Sz: Edinger Ferenc (†1947) könyvelő, Róth Lujza. Hárman voltak testvérek. F: 1953-tól Balázs György (1925–1995) történész, kandidátus. Fia: Balázs János (1955. máj. 19.).
Iskola
Óvónői képesítést (1947), a budapesti Pedagógiai Főiskolán történelem szakos általános iskolai tanári (1951), az ELTE Történettudományi Karán történelem szakos középiskolai tanári okl. szerzett (1953), a neveléstudományok kandidátusa (1968).
Életút
	                 A Gépi Kötő Üzem tanonca (1942–1944), a Mezőgazdasági Vállalat csomagolója (1945–1947), a Rákosi Mátyás Gyermekotthon óvónője (1947–1948). A szécsényi általános iskola tanára (1951), a Munkaerőtartalékok Hivatala (MTH) 13. sz. Intézetének történelemtanára (1951–1954), az MTH Módszertani Intézete előadója (1954–1955), a Művelődésügyi Minisztériumban (MM) a történelem tantárgy főelőadója (1955–1962), az MTA–TMB-n Földes Éva aspiránsa (1962–1965), a BME és az ELTE BTK Pedagógiai Tanszék egy. docense (1966–1989).                                    
            A történelemtanítás elméleti kérdéseivel, tantárgy-metodikai kutatásokkal foglalkozott. Irányításával dolgozták ki a történelem tantárgy komplex középiskolai – tankönyv, olvasókönyv, segédkönyvek, tanrend, módszertani útmutató – dokumentációját. Néhány írása Balázs Alice néven jelent meg.                                    
            Az MTA Pedagógiai Bizottsága tagja, az MTA–Oktatásügyi Minisztérium Történelem- és Társadalomtudományi Albizottsága titkára (1975-től). A Magyar Történelmi Társulat igazgató-választmányának tagja. – Akadémiai Díj (1972).                    
Főbb művei
F. m.: Történelemoktatásunk időszerű kérdései. (Iparitanulóképzés, 1957)
 A magyar történelem képekben. 1848–1849. Többekkel. (Bp., 1957)
 Történelmi olvasókönyv ipari tanuló intézetek számára. (Bp., 1959)
 Gondolatok a történelem életszerű oktatásáról. (Századok, 1964)
 A történelemoktatás és a személyiség alakulásának egyes kérdései. (Pedagógiai Szemle, 1965)
 Korkép kialakítása a történelemoktatásban, különös tekintettel a XX. század tanítására. Kand. értek. (Bp., 1968)
 Történelemtanításunk és az ifjúság szocialista nevelése. (Társadalmi Szemle, 1968)
 Kísérletek a korkép kialakítására a történelemoktatásban. Szerk., a bevezetést írta. (Bp., 1968; 2. kiad. Bp., 1969)
 A határtudományok szerepe a metodikai kutatásokban. (Pedagógiai Szemle, 1969)
 A tanulók történelmi alapfogalmainak vizsgálatáról. Hunyady Györggyel. (Történelemtanítás, 1969)
 Didaktikai tanulmányok gyűjteménye. Szerk. Egy. jegyz. (Bp., 1969; 3. kiad. 1971)
 A történelem etikai tanulságai a történelemoktatási reformdokumentumok tükrében. („A szent, a várt szélvész.” Tanulmányok a Tanácsköztársaság közoktatásügyéről. Szerk. Mészáros István. Bp., 1970)
 Korkép kialakítása a történelemoktatásban. (Bp., 1970; 2. kiad. 1978; 3. kiad. 1984)
 A tanulók élettapasztalata és a történelmi fogalmak kapcsolata a történelemoktatásban. (Történelemtanítás, 1972)
 A tanárképzés és a tanítás egyes kérdései. (Korszerű történelmi műveltség és az ifjúság. Bp., 1972)
 A tantárgy-pedagógia időszerű kérdései. (Történelemtudomány – Történelemtanítás. A történelemtanárok nyári akadémiája. 1974. júl. 1–9. Keszthely. Bp., 1975)
 A tantárgy-pedagógia aktuális kérdései a történelemtanításban. (Budapesti Nevelő, 1977)
 Az integrált történelemtanítás problémái. (Budapesti Nevelő, 1978)
 Az általános iskolai és a középiskolai történelemtanítás viszonya. (Magyar Pedagógia, 1980)
 A történelemtanítás módszertana oktatásának helyzete az egyetemi képzésben. (Pedagógusképzés, 1980)
 Die Rolle der Geschichtsunterrichts bei der Formung des Menschen des 20. Jahrhunderts. (Studia Historica, 1980)
 A tanárképzés és a tanítás egyes kérdései. – A történelemtanítás és a tankönyvek kapcsolatáról. – A történelemoktatás és a személyiség alakulásának egyes kérdései. – A határtudományok szerepe a metodikai kutatásokban. (Az integrált történelemtanítás útja. Vál. írások. Egy. segédkönyv. Szerk. is. Bp., 1980; 2. kiad. Bp., 1982)
 Az integrált történelemtanítás problémái. (Budapesti Nevelő, 1988)
 A történelem tanítása. Elméleti kérdések – fejlesztési törekvések. Monográfia és benyújtott doktori értek. is. (Bp., 1992)
 Történelemélmény és jelen. (Társadalomtudomány és filozófia. Tanulmányok. Szerk. Lendvai L. Ferenc. Bp., 1994).
Irodalom
Irod.: Vas Károly: B. Gy.: Korkép kialakítása a történelemoktatásban. (Magyar Pedagógia, 1971)
 Bellér Béla: B. Gy.: Korkép kialakítása a történelemoktatásban. (Századok, 1972)
 Sipos Péter: B. Gy.: Korkép kialakítása a történelemoktatásban. (Társadalmi Szemle, 1978)
 Mélységesen mély a múltnak a kútja. Beszélgetés B. Gy.-vel. (Magyar Nemzet, 1980. jan. 30.)
 Lehet-e ma történelmet tanítani? Hovanyecz László interjúja B. Gy.-vel. (Népszabadság, 1983. jan. 30.)
 Halálhír. (Népszabadság, 1999. márc. 26.)
 Bellér Béla: B. Gy.: A történelem tanítása. Elméleti kérdések – fejlesztési törekvések. (Századok, 1995)
        Szerző: Kozák Péter
        Műfaj: Pályakép
        Megjelenés: nevpont.hu, 2013