Biró Eugénia, Biró Ferencné Katz Eugénia
gépészmérnök
Született: 1908. augusztus 1. Harkov
Meghalt: 2004. augusztus 18. Budapest
Család
Sz: Katz Mihály (†1929) mérnök, egyetemi tanár, Poljakova Szláva (†1941). F: Biró Ferenc (1904–2007), Rákosi Mátyás testvére, gépészmérnök, az MTA volt tagja. Fia: Biró Viktor (1928–) villamosmérnök, a műszaki tudományok doktora.
Iskola
Általános és középiskoláit Harkovban végezte, a Moszkvai Repülő Műszaki Főiskolán repülőmotor-szerkesztő gépészmérnöki okl. szerzett (1936), a műszaki tudományok kandidátusa (1961).
Életút
A moszkvai Repülőgépgyár műszaki ellenőre (1927–1931), üzemmérnöke és a kísérleti szerkesztő részleg csoportvezetője (1936– 1941), a Szovjet Hadsereg műszaki tisztje (főhadnagyi rangban, 1941–1945), az Arktikai Kutatóintézet moszkvai részlegében a légi osztály vezetője (1945–1946). 1946-tól Magyarországon élt. A Jóvátételi Hivatal gépészmérnöke (1946–1948), a bp.-i Fémáru és Szerszámgépgyár főmérnöke (1948–1949), a Csepel Autógyár (1949–1952), az Autó- és Traktoripari Tröszt igazgatója (1952– 1954), a Járműfejlesztési Intézet Technológiai Osztályának vezetője (1954–1957), a Kísérleti-Kutatási Főosztály vezetője (1957– 1961). Az MTA–TMB önálló aspiránsa (1953-1960: megszakítással).
Belső égésű motorok, elsősorban gépkocsi- és traktormotorok és azok egyes alkatrészeinek élettartam-növelési kérdéseivel, tartóssági és kopási viszonyaival fogl. Új technológiákat dolgozott ki a belső égésű motorok hengercsoport-alkatrészei anyagának szövetszerkezeti és kopásvizsgálatára. Megállapította a hengerperselyek legfontosabb kopásmérési módszereit és a hengerperselyekben jelentkező ún. remanens feszültségek nagyságát és felületaktivitását. Élete végén több, kortörténetileg is értékes visszaemlékezést írt.
Főbb művei
F. m.: Tudományos kutatóintézetek tervezése és szervezése szovjet tapasztalatok alapján. (MTA Műszaki Tudományok Osztálya Közleményei, 1954)
Iz opita vengerszkogo avtotraktorosztrojenyija. (Avtomobilnaja i traktornaja promislennoszty, 1956)
Gornij gruzovoj avtomobil HD-400. (Centralnij bjuro tehnicseszkoj informaciji, 1957)
A kopás tényleges nagyságának meghatározása hengerperselyeknél. (Járművek, Mezőgazdasági Gépek, 1960)
A remanens feszültségek hatása az indukciós hőkezeléssel edzett motorhengerpersely élettartamára. Kand. értek. (Bp., 1961)
Gömbgrafitos öntöttvas felhasználása. (Öntészeti kézikönyv. Bp., 1964)
Száműzetésben. Visszaemlékezés. (Bp., 1994)
Egy nagymama meséi. Vallomás egy korszakról. (Z-füzetek. 66. Bp., 1996).
Szerző: Kozák Péter
Műfaj: Pályakép
Megjelenés: nevpont.hu, 2013